Centrala Banku
ul. Rynek 15, 38-340 Biecz

(0-13) 44-71-281
(0-13) 44-71-022

   Aktywuj kartę Visa przez internet

Aktualności

Uwaga na oszustwa z użyciem kart płatniczych!

Uwaga na oszustwa z użyciem kart płatniczych!                               

W ostatnich dniach i tygodniach nasiliły się próby wyłudzeń i oszustw z wykorzystaniem kart płatniczych, dokonywanych w szczególności przy wykorzystaniu systemu płatności mobilnych i cyfrowego portfela Apple Pay, Google Pay.

Schematy działania oszustów może wyglądać następująco.

Oszustwa na popularnym serwisie ogłoszeniowym.

Osoba wystawiająca przedmiot na sprzedaż w serwisie ogłoszeniowym, otrzymała wiadomość od zainteresowanego kupnem danego przedmiotu, że ma on być wysłany kurierem, za który to kupujący zapłaci. Sprzedający otrzymał w związku z powyższym informację typu: „Zapłaciłem za wszystko. Kliknij link i zdobądź pieniądze”.  Następnie przyjeżdża i odbiera dany przedmiot.

Sprzedający po kliknięciu w link musiał podać wszystkie dane konieczne do transakcji kartowej (numer, data ważności, kod CVV). W tym momencie rachunek sprzedającego został obciążony kwotą, za jaki on wystawił swój przedmiot do sprzedaży.

Sprzedający napisał wiadomość do kupującego, że zamiast otrzymać środki za sprzedaż przedmiotu to je stracił. Oszuści zadzwonili do sprzedającego i poinformowali, że faktycznie nastąpił błąd i przesłali kolejny link, aby za jego pośrednictwem dokonać zwrotu pieniędzy. Była to jednak kolejna próba zabrania takiej samej kwoty z rachunku sprzedającego.

Oszustwa na niewielkie niedopłaty.

Klient otrzymuje fałszywy e-mail albo sms, który do złudzenia przypomina wiadomość od firmy pod którą podszywa się przestępca (firmy kurierskie, dostawcy usług). W przygotowanej przez oszusta wiadomości Klient proszony jest o dokonanie wpłaty na kwotę kilku złotych z tytułu niedopłaty w płatności za przesyłkę lub fakturę. Link do płatności, który umieszczony jest w wiadomości kieruje Klienta na fałszywą stronę, na której Klient podaje wszystkie dane nadrukowane na plastiku karty oraz kody akceptacji różnych dyspozycji również te otrzymane SMS-em na numer telefonu Klienta. Podanie danych umożliwia przestępcy włamanie do urządzenia Klienta lub zarejestrowanie karty Klienta w cyfrowym portfelu Apple Pay lub Google Pay na urządzeniu przestępcy. Cyfrowy portfel jest najczęściej wykorzystywany przez przestępców do „fałszywej” tokenizacji kart klientów z uwagi na łatwość przeprowadzenia tego procesu. Apple pozwala na tokenizację karty w aplikacji Wallet niezależnie od użytkownika, któremu karta została wydana, należy ją potwierdzić SMSem wysłanym do użytkownika karty, który jest później przekazywany przestępcy na fałszywej stronie. Uzyskując te dane przestępca dokonuje następnie szeregu wysokokwotowych transakcji do wyczerpania środków na rachunku Klienta. Transakcje te wykonywane są najczęściej w ramach płatności mobilnych Apple Pay / Google Pay i jest to związane ze sposobem w jaki uwierzytelniane są transakcje kartą stokenizowaną. Po zarejestrowaniu karty i stokenizowaniu jej na urządzeniu przestępcy przy użyciu danych podanych przez Klienta na fałszywej stronie, uwierzytelnienie transakcji następuje poprzez wpisanie kodu lub znaku graficznego którym zabezpieczony jest telefon i nie są wymagane żądne inne dodatkowe zabezpieczenia co daje przestępcy nieograniczone możliwości w dostępie do środków na rachunku Klienta.

W przypadku zgłoszenia reklamacji dotyczącej takich transakcji odzyskanie środków w procesie reklamacyjnym jest w większości przypadków niestety niemożliwe, gdyż transakcje dokonywane są z silnym uwierzytelnieniem w skutek podania przez Klienta na fałszywej stronie danych oraz kodów akceptujących.

PAMIĘTAJ!

Nie klikaj w podejrzany link, zignoruj go, sprawę możesz zgłosić do Banku i na Policję!

Jeśli już kliknąłeś w link i przypuszczasz, że przekazałeś dane karty, dane do logowania na fałszywej stronie – pilnie skontaktuj się z Bankiem !

Możesz też zastrzec kartę w następujący sposób:

  • telefonicznie poprzez Infolinię Banku (tel.: +48 86 215 50 50),
  • telefonicznie, za pośrednictwem ogólnopolskiego systemu zastrzegania kart (tel.: +48 828 828 828),
  • osobiście w placówce Banku,
  • za pośrednictwem portalu kartowego, www.kartosfera.pl