Na rynku pojawiła się nowa metoda oszustwo finansowego, polegająca na składaniu fałszywych reklamacji w bankach.
Oszuści ogłaszają swoje usługi na portalach społecznościowych lub forach internetowych oferując pomoc w złożeniu reklamacji. Podpierają się „luką w systemie” pozwalającą na wyłudzenie pieniędzy od banku lub innej instytucji finansowej. Przestępcy zachęcają ofiary do składania wniosków o rekompensaty z tytułu błędnej lub nieautoryzowanej transakcji, która nie miała miejsca.
Oszuści bazują na manipulacji i wykorzystują brak wiedzy klienta o funkcjonowaniu bankowości i procesach reklamacyjnych. Następnie proponują ulokowanie środków w fikcyjnych inwestycjach lub pobierają dodatkowe opłaty za pomoc. W rzeczywistości pieniądze uzyskane z procederu trafiają w części lub całości do przestępców, np. na ich zagraniczne rachunki, są wypłacane w bankomatach lub wymieniane na kryptowaluty. Ponadto oszuści po uzyskaniu danych ofiary mogą przejąć kontrolę nad jej kontem bankowym, zaciągnąć kredyt lub oczyścić rachunek z oszczędności.
Należy pamiętać, że składanie fałszywych oświadczeń, może przyczynić się do utraty środków jak i odpowiedzialności karnej. Jeżeli okaże się, że doszło do oszustwa bank może żądać zwrotu nienależnie wypłaconych środków wraz z kosztami i odsetkami. W takim przypadku to nie oszust będzie musiał oddać pieniądze, ale klient, na którego dane została złożona reklamacja. Poza tym, opisane działanie kwalifikowane jest jako oszustwo i podlega odpowiedzialności karnej w postaci grzywny, ograniczenia a nawet pozbawienia wolności do 8 lat.
Pamiętaj:
- Nie ufaj zbyt atrakcyjnym ofertom,
- Nie podawaj nikomu danych do logowania do bankowości internetowej ani kodów SMS,
- Sprawdzaj od kogo otrzymujesz wiadomości (e-maile, SMSy),
- Nie podejmuj decyzji pod presja czasu,
- Nie klikaj w podejrzane linki,
- Używaj aktualnego oprogramowania antywirusowego.
Jeśli masz podejrzenia, że ktoś przejął Twoje dane lub złożył nieprawdziwą reklamację, natychmiast zgłoś to do Banku.