W ostatnich tygodniach odnotowano znaczący wzrost fałszywych połączeń z zagranicznych numerów, które mają na celu wyłudzenie Twoich danych bądź środków z Twojego rachunku.
Oszuści często dzwonią z zagranicznych numerów z Hiszpanii, Holandii czy Wielkiej Brytanii (np. +44, +34, +386). Po odebraniu telefonu w słuchawce słychać automatyczny komunikat, zachęcający do kontaktu poprzez komunikatory internetowe.
Co może się zdarzyć po odebraniu telefonu?
- Oszuści mogą wysłać Ci wiadomość z rzekomym potwierdzeniem rezerwacji lub płatności. Kliknięcie w taki link może spowodować zainstalowanie złośliwego oprogramowania na Twoim telefonie.
- Oszuści mogą twierdzić, że dzwonią w imieniu Twojej rodziny lub znajomego i poprosić Cię o przesłanie kodu do logowania.
- W niektórych przypadkach przestępcy mogą nagrywać Twój głos, aby później wykorzystać go do autoryzacji transakcji głosowych (sztuczna inteligencja może generować wypowiedzi na podstawie próbki głosu).
Pamiętaj:
- Nie podawaj żadnych wrażliwych informacji osobom trzecim telefonicznie lub poprzez strony internetowe
- Jeśli dzwoni lub pisze znajomy czy krewny skontaktuj się z nich samodzielnie, zanim przekażesz jakiekolwiek pieniądze
- Nie działaj pod presją czasu - w pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje
Co zrobić, jeśli padłeś ofiarą oszustwa?
- Natychmiast skontaktuj się z bankiem i zablokuj konto.
- Zgłoś sprawę do CERT – jednostki ds. cyberbezpieczeństwa.
- Powiadom policję.
- Zmień hasła do wszystkich kont.
Bądź czujny! Chroń swoje dane!